چرا گاهی شمع ها نور و کیفیت نامناسبی دارند

جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 14:21
چرا گاهی شمع ها نور و کیفیت نامناسبی دارند
مقدمه
شمع یکی از کاربردی ترین ابداعات بشر محسوب میشود و سالهاست که توسط بشر به مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و ساختار آن نسبت به گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. این تغییرات در جهت بهبود کیفیت و افزایش دوام و ماندگاری آن صورت گرفته است.

چرا گاهی شمع ها نور و کیفیت نامناسبی دارند

برخی از افراد به هنگام خرید این محصول، صرفاً به رنگ و زیبایی ظاهری آن دقت میکنند و توجهی به کیفیت ساخت و مواد سازنده ی آن ندارند. این در حالی است که، کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در ساختار آن، تأثیر مستقیمی بر کیفیت و نور شمع دارد. نوع موم، جنس و کیفیت فیتیله، میزان مرغوبیت رنگ و اسانس عطر و نیز انجام اصولی مراحل ساخت، از جمله مواردی است که تأثیر مستقیمی بر نور و کیفیت آن دارد.

شمع باروش

کیفیت ساخت و مواد به کار رفته ، تأثیر مستقیمی بر کیفیت و نور شمع دارد.

دلایل نامناسب بودن کیفیت و نور شمع

  1. نوع و کیفیت موم

یکی از موارد مهم و تأثیرگذار بر نور و کیفیت شمع، جنس و کیفیت موم استفاده شده در ساخت آن می باشد. از انواع مختلفی از موم چون؛ موم پارافین، موم عسل، موم سویا و موم پالم در ساخت شمع استفاده میشود. جنس موم بر کیفیت بدنه و شعله، سرعت ذوب، مدت زمان سوخت و دوام آن تأثیر بسزایی دارد. به عنوان نمونه، شمع های ساخته شده از موم عسل یا موم سویا از کیفیت بالاتر، نور درخشان تر، نقطه ی ذوب بالاتر و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند. از آنجا که شمع های مومی از مواد طبیعی ساخته شده اند، در هنگام سوختن هیچگونه گاز مضری وارد هوا نمی کنند. در صورتی که در ساختار انواع پارافینی از مواد شیمیایی استفاده شده است که، به هنگام سوختن ترکیبات سمی چون؛ تولوئن، بنزن و ... در هوا منتشر میکند.

 

نور شمع ساخته شده از این دو نوع موم (سویا و عسل) درخشانتر از سایر موم هاست. در این میان موم های پارافینی از کیفیت پایینتری نسبت به این دو موم برخوردار هستند. در نتیجه محصولات ساخته شده از موم پارافین، کیفیت ضعیفتری داشته و سریعتر ذوب میشوند. ناگفته نماند که برخی از انواع پارافین، دیرسوز هستند. محصولات ساخته شده از پارافین دیرسوز، دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع ساخته شده از پارافین معمولی دارند. همچنین اشک، دود یا بوی نامطبوع تولید نمیکنند، در نتیجه پس از سوختن و اتمام، محیط را آلوده و کثیف نمیکنند.

شمع باروش

یکی از موارد مهم و تأثیرگذار بر نور و کیفیت شمع، جنس و کیفیت موم استفاده شده در ساخت آن می باشد.

                                           

 

 

  1. جنس و کیفیت فیتیله شمع

نور شمع تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر جنس، کیفیت و ضخامت فیتیله می باشد. جنس فیتیله بر مدت زمان سوخت و کیفیت شعله بسیار تأثیرگذار است. فیتیله در جنس و اندازه های مختلف تولید می شود و ضخامت آن بستگی به قطر و نوع شمع دارد. فیتیله از جنس، نخ، کتان، چوب، موم و مومی با مغز فلزی ساخته میشود. از فیتیله با مغز فلزی در ساخت شمع های شناور و درون شیشه ای استفاده می شود. این نوع فیتیله سبب افزایش زمان سوخت و بهبود کیفیت نور شمع می شود. هر چقدر که فیتیله جنس مرغوب تر و با دوام تری داشته باشد، شعله درخشانتر و نور تولیدی آن بیشتر خواهد بود. همچنین هر چقدر ضخامت فیتیله بیشتر باشد، مدت زمان سوخت شعله و شدت نور آن افزایش می یابد.

شمع باروش

نور شمع تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر جنس و کیفیت فیتیله است.

 

  1. استفاده از مقدار مناسبی اسید استئاریک

کیفیت شمع تحت تأثیر استفاده از اسید استئاریک نیز می باشد، زیرا اضافه کردن آن به پارافین مایع کیفیت انقباض موم را افزایش می دهد. افزایش کیفیت انقباض موم سبب میشود تا به راحتی از قالب جدا شده و شکسته یا خرد نشود. از این رو به صورت غیر مستقیم کیفیت و استحکام بدنه ی شمع را بهبود می بخشد. حال اگر بیشتر از حد مجاز اسید استئاریک به پارافین بیفزایید، سبب تغییر شکل و کاهش کیفیت و استحکام آن می شود. علاوه بر این اسید استئاریک با سفت تر کردن پارافین، ضمن افزایش مدت زمان سوخت شعله، کیفیت و شدت نور را نیز افزایش می دهد. همچنین اسید استئاریک باعث افزایش حلالیت رنگ در پارافین و یکدست شدن رنگ میشود و به این طریق زیبایی ظاهری آن را ارتقا می دهد.

 شمع باروش

کیفیت شمع تحت تأثیر استفاده از اسید استئاریک نیز می باشد.

 

 

  1. مرغوبیت رنگ و کیفیت اسانس عطر

رنگ شمع یک نوع ماده ی شیمیایی مصنوعی است، که به طور اختصاصی برای استفاده در ساخت موم ساخته شده است. این نوع رنگ میتواند پودری، قالبی یا به صورت مایع باشد. رنگ ها نسبت به تابش نور فرابنفش حساس هستند و باید دور از تابش نور خورشید نگهداری شوند. تابش نور خورشید سبب کم رنگ تر شدن رنگ و کاهش کیفیت آن میشود و به شمع ظاهری رنگ پریده می دهد. همچنین استفاده از رنگ های نامرغوب، مدت زمان سوخت شعله را کاهش داده و سبب تولید ترکیبات مضر به هنگام سوختن آن میشود. علاوه بر این استفاده از اسانس های عطری نامرغوب، باعث انتشار بوی نامطبوع و ایجاد سردرد در افراد میشود. همچنین قدرت انتشار بوی پایینی داشته و در نتیجه ی سوختن آنها، گازهای بد بو و مضر نیز آزاد میشود.

 شمع باروش           

تابش نور خورشید سبب کم رنگ تر شدن رنگ و کاهش کیفیت شمع میشود.

 

  1. دقت در انجام مراحل ساخت شمع

کیفیت شمع تا حد زیادی به انجام دقیق و اصولی تمام مراحل ساخت آن دارد. به عنوان نمونه، موم پس از رسیدن به دمایی خاص باید از روی حرارت برداشته شود. زودتر برداشتن آن از روی شعله، باعث خرابی و عدم یک دست نشدن موم و کاهش کیفیت و انسجام آن می شود. همچنین اگر دمای موم بیش از اندازه افزایش یابد، شعله ور شده و میسوزد و قابل استفاده نیست. از این رو شما باید با استفاده از دماسنج دمای موم را کنترل کرده و به محض رسیدن به دمای مطلوب آن را از روی شعله بردارید. مورد دیگر آنکه، باید ابتدا رنگ را به اسید استئاریک اضافه کنید و سپس آن را به پارافین مایع بیفزایید. در غیر اینصورت کیفیت و نور آن نامناسب خواهد بود.

شمع باروش  

انجام دقیق و اصولی مراحل ساخت شمع به افزایش کیفیت آن کمک میکند.

جمع بندی

کیفیت شمع و نور آن تحت تأثیر مجموعه ای از عوامل است، که با اهمیت ترین آن جنس موم و نوع فیتیله می باشد. جنس موم و فیتیله بر سرعت ذوب، مدت زمان سوختن و دوام آن در زمان روشن بودن تأثیرگذار است. به همین دلیل هر چه که جنس موم و فیتیله استفاده شده در ساخت شمع مرغوب تر باشد، از کیفیت و ماندگاری بالاتری برخوردار خواهد بود.                        

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد