چند تکنیک شمع سازی جذاب

access سه شنبه 29 آذر 1401 - 00:40
چند تکنیک شمع سازی جذاب
چند تکنیک شمع سازی جذاب
تکنیک شمع سازی نوعی هنر برای همه ماست که در صورت آشنایی با آن به راحتی میتوانیم جذاب ترین شمع ها را در تنوع بالا تولید کنیم. شمع سازی کار راحتی می باشد؛ این کار به مواد و ابزارهای اولیه نیاز دارد.

بنابراین حتی در محیط منزل هم می توان اقدام به تولید شمع کرد. معمولاً شمعهای ساده راحت تر درست می شوند و برای ساخت هر شمع شما به قالب مخصوص نیاز دارید.

 با دانستن تکنیک شمع سازی حتی می‌ توان کسب و کارهای کوچکی را آغاز کرد. چرا که همه شمع هایی که می شناسیم پایه و اساس مشترکی دارند. اگر امروزه شاهد حضور انواع بیشماری از شمع در بازارها هستیم، به علت استفاده از ایده های جالب برای تولید این محصول است. یقیناً تکنیک های زیادی برای شمع سازی وجود دارند که شما با توجه به سلیقه خود می توانید از آنها استفاده کنید.

قرار دادن فیتیله در قالب

قرار دادن فیتیله در قالب

برای شمع سازی چه مواد و ابزاری نیاز داریم؟

از هر تکنیک شمع سازی که برای تولید شمعاستفاده کنید، قطعاً به مواد و ابزار یکسانی نیاز خواهید داشت. در صورتی که مواد اولیه از کیفیت کافی برخوردار باشند و لوازم کافی برای این کار در اختیار داشته باشید. شمع سازی برای شما بسیار راحت خواهد بود. بنابراین اولین مرحله، فراهم کردن مواد اولیه زیر است:

  • پارافین
  • فیتیله
  • قالب شیشه ای، پلاستیکی و یا فازی مناسب برای ساخت شمع

پارافین در بازارها به دو صورت سفید و پارافین مات موجود است. با توجه به شمع مد نظر می توانید انتخاب پارافین را انجام دهید. برای رنگی کردن آنها هم به رنگ مخصوص نیاز دارید. فیتیله نیز نوعی نخ است اما ضخامت کافی داشته و جنس مرغوب دارد. معمولاً نخهای پنبه ای بافتنی گزینه های خوبی برای استفاده به عنوان فیتیله هستند. در انتخاب قالب مناسب برای شمع سازی هم می توانید به صورت سلیقه‌ای اقدام کنید. البته فراموش نکنید که جهت زیباسازی و تزیین کردن شمع هم به مواد دیگری نیاز خواهید داشت. این مواد با توجه به سلیقه شما میتواند تامین شود. مثلاً از اکلیل، برچسب و غیره می توانید به این منظور استفاده کنید. از طرفی باید در نظر داشته باشید که با هدف تولید شمع شکلی در شکل های خاص باید از قالب های مخصوص به این منظور استفاده کنید.

کوتاه کردن فیتیله

کوتاه کردن فیتیله

 

ساخت شمع در خانه

زمانی که شما تکنیک شمع سازی را فرا بگیرید، در هر مکانی و حتی در خانه هم می توانید این کار را انجام دهید. بهتر است محیط کار شما جدا باشد. حتی اگر می خواهید فقط چند عدد شمع تولید کنید، لازم است نکاتی را رعایت کرده و از ریختن مواد بر روی سطوح خودداری کنید.

در مرحله اول تکنیک شمع سازی لازم است موادی را که در بالا به آنها اشاره شد، برای شمع سازی فراهم کنید. در هر مرحله در تکنیک شمع سازی شما باید پارافین را ذوب کنید. به این منظور پارافین را در ظرفی ریخته و در معرض حرارت غیر مستقیم قرار دهید. برای این کار می توانید ظرف را بر روی کتری یا ظرف حاوی آب در حال جوش قرار دهید. در هنگام ریختن پارافین در داخل قالب باید پارافین به طور کامل ذوب شده باشد. اما بهتر است از بالا رفتن زیاد دمای آن جلوگیری کنید. همین که پارافین کاملا مذاب شود کفایت می کند.

 قبل از اینکه پارافین در داخل قالب ریخته شود شما باید فیتیله را به درستی جاسازی کنید. همیشه در نظر داشته باشید که فیتیله باید طول بیشتری در مقایسه با طول شمع داشته باشد. زیرا ممکن است فیتیله در قسمت داخل شمع مسیر مستقیم نداشته باشد، همین امر باعث می‌ شود که در صورت کوتاه بودن فیتیله، بعضی از قسمتهای شمع فیتیله نداشته باشند. اما زمانی که طول آن بزرگتر باشد دیگر نگران این کار نخواهید بود توجه داشته باشید.

گام بعدی در تکنیک شمع سازی، ثابت کردن انتهای فیتیله است. برای این کار می‌ توانید از چسب استفاده کنید. بعد از آن می توانید پارافین مایع را در داخل قالب بریزید. نهایتاً باید انتهای دیگر فیتیله را ثابت کنید. برای این کار هم می‌ توانید فیتیله را به یک وسیله اتصال داده و آن را روی لبه های قالب بگذارید. به طور مثال یک چوب بستنی، میله خودکار و یا هر شی مشابهی را می توانید به این منظور برگزینید. نهایتاً باید صبر کنید تا پارافین خنک شده و دوباره انجماد پیدا کند تا شمع مورد نظر به دست آید.

تزیین شمع استوانه ای

تزیین شمع استوانه ای

نکات قابل توجه در تکنیک شمع سازی

  1. از مهمترین نکاتی که در حین تولید شمع باید به آن توجه داشته باشید، این است که قبل از ریختن پارافین در داخل قالب حتماً قالب را چرب کنید. با این کار جداسازی شمع از آن راحت خواهد بود.
  2. نکته دیگر این است که اگر پارافین ذوب شده دمای بالایی دارد، باید چند دقیقه صبر کنید تا اندکی خنک تر شود. با این کار یک شمع یکدست و بدون ترک تولید می کنید.
  3. بعد از جداسازی شمع از قالب، قسمت های اضافه فیتیله را کوتاه کنید تا شمع جالب تر باشد.
  4. توجه داشته باشید که تا این مرحله، شما یک شمع ساده را تولید کرده اید. جهت تزیین کردن شمع بعد از تولید آن باید اقدام کنید. برای این کار نیز می توان از ایده های متفاوت بهره گرفت.
  5. نکته مهم دیگر این است که وقتی پارافین مایع را در داخل قالب میریزیم از تکان دادن آن باید خودداری کنید. بنابراین قبل از این کار لازم است که مکان مناسبی برای قالب در آنجا تا زمانی که شمع کاملاً سفت می شود، انتخاب کنید. 
  6. نکته پایانی اینکه مراحل گفته شده در قسمت قبل باید پشت سرهم و به درستی انجام شوند تا شمع تولیدی از کیفیت کافی برخوردار باشد.

ساخت شمع تزیینی، فانتزی و ساده 

در تولید هر کدام از شمع های تزیینی، فانتزی و ساده گام های مشابهی پشت سر گذاشته می شود تا نوعی شمع ساده به دست آید. بعد از آن باید اقدام به تزیین شمع و تبدیل آن به نوعی شمع فانتزی کرد. اما برای تولید شمع ها با شکل های خاص لازم است که از قالب های مخصوصی که به این منظور تولید می‌ شوند استفاده کنید. به منظور تولید شمع رنگی نیز لازم است که بعد از ذوب کردن پارافین مقداری رنگ به آن اضافه کرده و مخلوط نمایید تا نوعی پارافین مایع رنگی برای تولید شمع رنگی به دست آید. برای تولید نوع معطر این محصول نیز به همین ترتیب عمل می کنیم. اما از مواد خوشبوکننده هم باید استفاده کرد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد