انواع شمع فصلی

access شنبه 23 بهمن 1400 - 13:10
انواع شمع فصلی
شمع فصلی در اندازه و ظاهر متفاوت برای استفاده در مناسبت های مختلف تولید می شود و در بازار موجود می باشد. بیشترین کاربرد آن استفاده در تزیینات می باشد.

 

مقدمه

از شمع فصلی در مراسم بیشتر از هروقت دیگری استفاده می شود. شمع فصلی جایگاه مهمی در کلیه مراسم را دارا می باشد. شمع عنصر جدا نشدنی جشن ها، یاد بود ها و سالگرد ها می باشد. به هنگام تولد شمع روی کیک را روشن می کنیم و صاحب تولد آن را فوت می کند. در ایام محرم، شام غریبان برای یادبود شمع های زیادی روشن می شود. در مراسمات عروسی برای زیباتر کردن و جلوه گری سفره عقد از شمع بسیار استفاده می گردد. برای یاد بود از دست رفتگان بر سر مزارشان شمع روشن می شود و برای برآورده شدن نذر و آرزوهایمان در امام زاده های اقدام به روشن کردن شمع می کنیم. شمع ها نمودی از آتش در زندگی ما هستند و به طریق مختلف با روشن کردن شمع، معنا و مفهومی را انتقال می دهیم.

شمع فصلی

شمع های روشن در چیدمان میز، شب ولنتاین عاشقانه تری را به وجود می آورند.

 

فرم مینیمالی شمع باعث می شود که با هر نوع تزئیناتی سازگار باشد و ظاهری خیره کننده به مجالس ببخشد. همه در تلاش هستند که منزل خود را به گونه ای متفاوت از دیگران تزیین کنند و برای انجام این تزیینات هزینه های زیادی را برای خرید لوازم تزئینی متقبل می شوند. با به کار بردن کمی سلیقه می توانید با هزینه کم اقدام به زیبا سازی محل زندگی خود کنید.

 

آشنایی با شمع فصلی

در ایران باستان به جای استفاده از کلمه شمع از کلمه سپندار استفاده می کرده اند. از انواع شمع فصلی یا سپندار به عنوان وسیله ای برای حمل نور و تامین نور محل زندگی استفاده می شده است. در چلچراغ ها و جا شمعی ها تعداد زیادی شمع را روشن می کرده اند. از دیرباز از شمع فصلی در مصارف گوناگون به وفور استفاده می شده است. شمع ها در انواع و اشکال مختلف برای مراسمات گوناگون تولید و به بازار ارزه می شوند.

در شب نشینی های شب یلدا شمع های روشن، شما را در طولانی ترین شب سال تا صبح همراهی می کنند.

 

شمع های فصلی در طرح ها و اندازه های مختلف برای برپایی مراسمات گوناگون در بازار موجود هستند. بیشترین کاربرد شمع فصلی استفاده در تزیینات می باشد. شمع با نور ملایم خود آرامش زیادی را به محیط اطراف می بخشد. همین خصوصیت، شمع را به عنوان سمبل و نمادی از آتش و نور، فضای هر مکانی را لطیف می کند. طراحی های زیبا و رنگ های چشم نواز هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد. شمع ها در فرهنگ و اعتقادات جای به خصوصی دارند. برای مثال در جشن های باستانی مانند نوروز و در مراسم عزاداری یا شام غریبان نقش اعتقادی و پر رنگی را ایفا می کند.

شمع فصلی باروش

شمع و آینه از اجزاء مهم در سفره هفت سین نوروز می باشند.

 

انواع مختلفی از شمع های فصلی وجود دارند که به جز استفاده معمولی، از آن ها در تزیینات و دکوراسیون بسیار استفاده می شوند. شمع ها را می توان در هر اندازه ای ساخت و هر نوع طرحی را بر روی آن پیاده سازی کرد. از شمع ها علاوه بر ایجاد روشنایی، برای تزئینات و مناسبت ها هم استفاده می گردد. این تنوع باعث می شود که در تزئین و ایجاد فضای دلنشین و رمانتیک انتخاب های زیادی را پیش رو داشته باشید. یکی از دلایل محبوبیت شمع ها در تمام دنیا، زیبایی حاصل از روشنایی شمع است.

شمع فصلی باروش

از شمع فصلی با طرح های با اصالت در مراسم ایام محرم و سوگواری های استفاده می شود.

 

ویژگی های شمع فصلی

شمع های فصلی با استفاده از مواد اولیه مرغوب ساخته می شوند و دارای عمر طولانی می باشند. شمع فصلی از پارافین دیر سوز ساخته می شود که باعث افزایش مدت سوخت شعله شمع می گردد. شمع های فصلی دارای پارافین ضد حساسیت هستند و ایجاد دود نمی کنند به همین دلیل برای استفاده در تزئینات مراسم های گوناگون مناسب هستند. شمع های فصلی در مدل های معطر با ایجاد فضایی آرامش بخش می توانند شب نشینی خاطره انگیزی را در شب یلدا و شب ولنتاین به ارمغان بیاورند. در تمام فرهنگ ها شمع را به عنوان منبع نور و گرما می شناسند. در گذشته به دلیل نبود برق از شمع به عنوان منبع اصلی نور استفاده می شده است. کیفیت ساخت شمع از موارد مهم در انتخاب یک شمع محسوب می شود. هرچند که خریداران صرفا به ظاهر شمع توجه می کنند، و شاید هیچ وقت آن را روشن نکنند.

شمع فصلی باروش

شمع های مخصوص ختم و عزا با طراحی منطبق با مراسم و رایحه مطبوع باعث برقراری هرچه بهتر مراسم می شوند.

 

ویژگی های ظاهری شمع فصلی

در هنگام برنامه ریزی برای مهمانی ها و مراسم هایتان می توانید از شمع فصلی، که هم از نظر ظاهر و هم از نظر ایجاد فضایی مطبوع تاثیرگذار است استفاده کنید. شمع های فصلی در اندازه های مختلف و طرح و رنگ های زیبایی تولید می شوند. با توجه به تکنولوژی به کار رفته در اینگونه شمع ها، باعث شده است که از عمر بالایی برخوردار باشند. در تمام فرهنگ ها شمع را به عنوان منبع نور و گرما می شناسند. رنگ های استفاده شده در شمع ها به طور نامحسوسی زمان سوخت را کاهش می دهند.

پارامتر های مختلفی در تعیین قیمت شمع فصلی تاثیر گذار است. از مهمترین آنها می توان به اندازه و طرح های ظاهری آن اشاره کرد. مواد به کار رفته در شمع، معطر بودن آن و... از گزینه های هستند که باعث تفاوت هایی در قیمت شمع های فصلی می گردند. بسیاری از افراد بر اساس نیاز خود و مناسبت هایی مانند نوروز، ولنتاین، شب یلدا و محرم در نوع تزئیناتی که در ذهن دارند، اقدام به انتخاب و خرید شمع فصلی به صورت حضوری یا غیر حضوری می کنند.

شمع فصلی باروش

شمع وسیله ای برای ابراز غم و اندوه و همدردی محسوب می شود.

 

جمع بندی

شمع فصلی همیشه در سفره های مراسم ایرانی جایگاه به خصوصی داشته است. شاید به دلیل این باشد که پیشینیان آتش را قابل احترام و مهم می پنداشتند. در سفره هفت سین جشن نوروز، در سفره جشن شب یلدا، در سفره عقد جشن عروسی و ... همیشه شمع جزوی از عناصر سفره بوده است. از طرف دیگر در مراسم از دست رفتگان و مراسم محرم برای گرامیداشت درگذشتگان از شمع استفاده می شود.

 این امر به خارج از ایران هم سرایت کرده است و در روز ولنتاین شمع روشن را بر سر میز شام و یا در تزئینات خانه و اتاق خواب استفاده می کنند. شمع فصلی هیچگونه بوی نامطبوع و دودی تولید نمی کند. برای کسانی که دارای حساسیت به بو هستند، می توانند از نمونه های بدون بو استفاده کنند. پارافین استفاده شده در شمع برای افرادی که دارای حساسیت هستند کاملا مناسب است. پارافین استفاده شده در شمع فصلی بدون بو و دود می باشد.

شمع های فصلی به دلیل فراوانی و شکل های تقریبا یکسان، از طیف زیادی از جا شمعی ها بهره می برند. شمع فصلی دارای مدت سوخت بیشتری نسبت به شمع های دیگر هستند. شمع فصلی در اشکال و رنگ های بسیار متنوعی تولید می شوند. همچنین دارای مدل های معطر با رایحه های فراوان، متناسب با سلایق مختلف هستند. این مسئله باعث می شود کسانی که آلرژی و حساسیت دارند دچار مشکل نشوند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد