نقش شمع در عید نوروز

access یکشنبه 7 فروردین 1401 - 14:39
نقش شمع در عید نوروز
شمع نوروز یکی از انواع شمع های فصلی می باشد. از این نوع شمع در زیبا آرایی سفره ی هفت سین استفاده میشود.

مقدمه

شمع جز جدا نشدنی بسیاری از آیین ها و مراسم های ما ایرانیان می باشد و عموم مردم در جشن ها و یادبود های خود از آن استفاده میکنند. شمع در زندگی روزمره ی ما نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که تولدی را جشن میگیریم به روی کیک تولد و یا در مراسمات ازدواج برای زیبا آرایی سفره ی عقد، از شمع استفاده می کنیم. در زمان فوت عزیزان بر سر مزار آنها به نشانه ی یادبود شمع روشن میکنیم. کاربرد دیگر آن در مناسبت های خاص فصلی می باشد. به عنوان مثال در ماه محرم به نشانه ی یادبود و در مراسمات مذهبی دیگر به منظور برآورده شدن حاجت از شمع استفاده میشود. این نوع شمع ها با نام شمع های فصلی نیز شناخته میشوند.

یکی دیگر از موارد کاربرد شمع های فصلی در ایام نوروز می باشد. شمع نوروز پای ثابت سفره ی هفت سین هر ایرانی می باشد. در ایام عید، انواع شمع ها در طرح ها و رنگ های متفاوت تولید و عرضه میشود. هر شخص بسته به سلیقه و علاقه ی خود میتواند یکی از انواع آن را برای سفره ی هفت سین انتخاب کند. در ادامه ی این مقاله قصد داریم تا به اهمیت وجود شمع در جشن نوروز بپردازیم، از این رو با ما همراه باشید.

 

نقش شمع در زندگی امروزه

در گذشته که برق هنوز اختراع نشده بود مردم از شمع به عنوان منبع نور استفاده می کردند. در تمام ملت های جهان شمع به عنوان منبع نور و گرما شناخته میشود. در حقیقت روشن کردن شمع در آداب و رسوم مختلف و در مناسبت های متفاوت، راهی برای انتقال معنا و مفهومی خاص می باشد. ظاهر متفاوت و مینیمال و رنگ های جذاب شمع ها، سبب می شود تا با هر سبک دکوراسیونی سازگار باشند. شما میتوانید از آنها در کنار سایر وسایل تزئینی، جهت زیبا سازی هر چه بیشتر فضای منزل خود بهره ببرید. شما همچنین میتوانید با استفاده از  انواع شمع، ظاهری خیره کننده به فضای مجالس خود ببخشید. در مناسبت های خاص مانند شب یلدا و عید نوروز استفاده از شمع در سفره آرایی قدمتی دیرینه دارد. شمع به همراه آینه از اجزای جدا نشدنی سفره ی هفت سین می باشند. استفاده از آن در چنین مناسبت هایی نمودی از حضور آتش و به معنای روشنایی بخشی آن به زندگی می باشد.

 شمع باروش

شمع ها کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ی ما دارند.

 

شمع های فصلی

به شمع هایی که در انواع و اشکال خاص برای مناسبت های مشخصی تولید می شوند، شمع فصلی گفته می شود. از گذشته تا به امروز از شمع های فصلی در مناسبت ها و مصارف گوناگون استفاده می شده است. شمع های فصلی در ابعاد و طرحهای متفاوت جهت استفاده در مراسمات گوناگون در بازار موجود هستند. این شمع ها بیشتر جهت مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر شمع به عنوان نمادی از آتش با نور ملایم خود میتواند آرامش زیادی را در محیط اطراف خود ایجاد کند. همچنین رنگ های چشم نواز و طراحی های منحصر به فرد این دسته از شمع ها، میتواند باب طبع هر سلیقه ای قرار گیرد.

شمع های فصلی علاوه بر مصارف معمولی، در تزئینات و دکوراسیون نیز مورد استفاده قرار می گیرند. تنوع این شمع ها سبب شده است تا بتوان از هر یک از انواع آن در مناسبت خاصی استفاده کرد. . برای مثال در جشنی مانند نوروز باستانی، شمع نوروز نقش قابل توجهی در زیبا آرایی سفره ی هفت سین بر عهده دارد. از این رو شما میتوانید این نوع از شمع ها را بصورت حضوری یا اینترنتی، در مناسبت هایی چون نوروز، شب یلدا، ولنتاین، محرم

خریداری کنید.

 شمع طرح میوه

از شمع های فصلی در برپایی مناسبت های خاص مانند نوروز، یلدا، محرم و ... استفاده میشود.

 

شمع نوروز

شمع نوروز از جمله شمع های فصلی می باشد که با استفاده از مواد اولیه ی مرغوب ساخته شده و دارای ماندگاری بالا می باشد. این شمع عمدتاً از پارافین دیرسوز ساخته شده و همین امر سبب افزایش مدت سوخت شعله می گردد. رنگ های به کار رفته در ساخت شمع ها نیز سبب کاهش زمان سوخت میشود. شمع های نوروز مانند اغلب شمع های فصلی در ترکیبات خود، پارافین ضد حساسیت دارند که سبب کاهش تولید دود در آنها میشود. به همین دلیل برای استفاده در مراسم های گوناگون مناسب می باشند. علیرغم آنکه بسیاری از خریداران صرفا به هنگام خرید به ظاهر شمع توجه میکنند، کیفیت ساخت آن نیز بسیار مهم می باشد. استفاده از شمع های ساخته شده از مواد اولیه ی نامرغوب میتواند، سبب استنشاق گازهای سمی ناشی از سوخت شعله گردد.

شمع نوروز باروش

شمع نوروز یکی از ارکان اصلی سفره ی هفت سین است.

 

ویژگی های ظاهری شمع نوروز

شمع نوروز در قالب های سنتی یا مدرن، طراحی و رنگهای متنوع و ابعاد متفاوت ساخته میشود. این شمع ها گاهاً معطر نیز هستند و استفاده از آنها میتواند سبب ایجاد فضایی آرام بخش در منزل شما شود. به هنگام برنامه ریزی برای جشن نوروز و مراسم های مربوط به آن، می توانید از شمع نوروز که در ایجاد فضایی زیبا و دلنشین مؤثر است استفاده کنید. شمع های نوروز در اندازه های مختلف، طرح و رنگ های زیبایی تولید می شوند. تکنولوژی به کار رفته در ساخت این شمع ها، سبب شده است تا از عمر بالایی برخوردار باشند.

گزینه های مختلفی در تعیین قیمت شمع نوروز تاثیر گذار هستند. از جمله مهمترین آنها میتوان به ابعاد، طرح و جنس مواد سازنده ی آن اشاره کرد. علاوه بر این معطر بودن آن نیز از جمله مواردی است میتواند باعث ایجاد تفاوت در قیمت شمع نوروز گردد. هر شخص بر اساس چیدمان و رنگ منتخب اجزای سفره هفت سین، میتواند از میان انواع شمع های نوروز نوع مورد علاقه ی خود را انتخاب کند.

شمع طرح نوروز باروش

شمع های نوروز در طرح ها و اندازه های مختلف، تولید و عرضه می شوند.

 

جمع بندی

شمع همواره در فرهنگ و اعتقادات ملت ها جایگاه والا و ارزشمندی داشته است. انواع شمع به ویژه شمع های فصلی در آداب و رسوم ما ایرانیان کاربرد زیادی دارند. در سفره هفت سین نوروز، شب یلدا، سفره عقد، مراسم ازدواج و ... همواره شمع  از اجزای اصلی و ثابت بوده است. همچنین از دیرباز مرسوم بوده است که در مراسم های عزاداری و محرم به رسم یادبود و گرامیداشت از شمع استفاده میکردند. در حقیقت در این مراسمات از شمع به عنوان راهی برای ابراز شادمانی یا غم استفاده میشود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد