روش های رنگ آمیزی شمع

access سه شنبه 9 فروردین 1401 - 17:33
روش های رنگ آمیزی شمع
رنگ شمع یکی از محبوب ترین لوازم شمع سازی می باشد که میتوان با استفاده از آن، شمع هایی با رنگ های متنوع و جذاب تولید کرد.

مقدمه

حرفه ی شمع سازی یکی از مدرن ترین هنرهایی است که امروزه مورد توجه شمار زیادی از هنرجویان قرار گرفته است. شمع سازی در واقع مجموعه ای از تکنیک هاست که، منجر به تولید شمع هایی در اشکال، اندازه و رنگ های مختلف میشود. در فرآیند تولید شمع شما ملزم به استفاده از لوازم شمع سازی هستید. این لوازم شامل؛ موم شمع سازی، اسید استئاریک، دماسنج مخصوص، فیتیله، رنگ و قالب شمع می باشد.

لوازم شمع سازی هریک کاربرد و اهمیت ویژه ای در فرآیند ساخت شمع دارند. به عنوان مثال؛ رنگ شمع سازی در رنگ کردن و ایجاد تنوع در رنگ شمع ها کاربرد دارد. تفاوت و تنوع در رنگ یکی از دلایل محبوبیت و چشم نواز بودن شمع هاست. در حقیقت رنگ آمیزی شمع، زیبایی ظاهری آن را دو چندان میکند و بر جذابیت بصری آن می افزاید. از این رو به جهت اهمیت این موضوع، قصد داریم در ادامه ی این مقاله شما را با روشهای رنگ کردن شمع آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

شمع رنگی باروش

رنگ آمیزی شمع، زیبایی ظاهری آن را دو چندان میکند.

آشنایی با لوازم شمع سازی

لوازم شمع سازی هر یک به جهتی در فرآیند ساخت شمع حائز اهمیت هستند. یکی از مهمترین این لوازم، موم شمع سازی می باشد. این جزء در حقیقت رکن اصلی سازنده ی شمع است که شامل انواع مختلفی چون؛ موم پارافین، موم عسل، موم برای حکاکی و غوطه ور کردن و ورقه ی موم عسل میشود. یادتان باشد که به هنگام ساخت شمع باید به صورت مداوم با استفاده از دماسنج مخصوص شمع سازی، دمای موم را کنترل کنید تا در دمای مناسب از روی شعله برداشته شود.

اسید استئاریک یکی دیگر از با اهمیت ترین لوازم شمع سازی است. افزودن این ماده به پارافین، کیفیت انقباض موم را بالا می برد. این امر سبب میشود که شمع به هنگام جدا شدن از قالب، خرد نشده و به راحتی از قالب جدا شود. اسید استئاریک همچنین، باعث مات شدن رنگ شمع می شود و به بیشتر حل شدن رنگ در پارافین کمک می کند. به هنگام ساخت شمع ابتدا باید رنگ را با اسید استئاریک مخلوط کنید و سپس پارافین را به آن اضافه کنید.

فیتیله یکی دیگر از ملزومات شمع سازی است که، در نشان دادن کیفیت شعله شمع بسیار مؤثر است. فیتیله به صورت قیطانی و از جنس کتان و در اندازه های مختلف تولید می شود. قالب نیز از جمله اساسی ترین لوازم در ساخت شمع است که در جنس، شکل و اندازه های مختلف طراحی و ساخته میشود. علاوه بر موارد ذکر شده، شما میتوانید از انواع رنگ و تزئینات برای رنگ آمیزی شمع و زیباتر ساختن طراحی آن بهره ببرید.

شمع رنگی باروش

لوازم شمع سازی هر یک به جهتی در فرآیند ساخت شمع حائز اهمیت هستند.

رنگ یکی از جذاب ترین لوازم شمع سازی

رنگ کردن شمع تکنیکی فوق العاده جذاب جهت افزایش زیبایی شمع می باشد. امروزه انواع مختلف شمع در طرح و رنگ های متنوع در بازار موجود است. تولیدکنندگان به منظور افزایش بازار پسندی این محصول، از روش هایی چون رنگ آمیزی شمع و افزودن تزئینات به آن استفاده میکنند. رنگ شمع نوعی ماده ی شیمیایی مصنوعی می باشد که، ترکیب آن به طور اختصاصی جهت استفاده در موم شمع ساخته شده است. رنگ شمع میتواند به صورت مایع، پودری یا قالبی باشد. اکثر آنها محلول در آب بوده و از آنیلین ساخته شده اند. رنگ ها نسبت به تابش نور فرابنفش حساس هستند، از این رو باید دور از تابش خورشید نگهداری شوند. برای رسیدن به درجه اشباع متوسط رنگ، به ازای هر نیم کیلو پارافین کریستالی 5/. درصد، 4 گرم رنگ خالص به آن بیفزایید. در فرآیند رنگ کردن شمع از رنگ هایی چون؛ اکسیدها یا رنگدانه ها، میکا، مداد شمعی و رنگ خوراکی استفاده میشود.

شمع رنگی باروش

رنگ کردن شمع تکنیکی فوق العاده جذاب جهت افزایش زیبایی شمع می باشد.

 

روش رنگ آمیزی شمع به بیانی ساده

رنگ شمع یکی از کاربردی ترین لوازم شمع سازی می باشد که از نظر جنس و درجه ی رنگ تنوع زیادی دارد. رنگ کردن شمع علاوه بر اینکه فرآیندی فوق العاده جذاب و نشاط بخش است، بسیار آسان می باشد. برای رنگ آمیزی شمع باید پارافین را ابتدا به روی شعله حرارت دهید، تا به دمای 80 درجه سانتیگراد رسیده و ذوب شود. سپس رنگ مایع یا جامد خود را به تدریج به پارافین داغ اضافه کنید و سپس در قالب شمع بریزید تا سرد شده و شکل بگیرد. مقدار استفاده از رنگ، کاملاً سلیقه ای است و بستگی دارد که شما خواهان چه درجه ی رنگی باشید. بدیهی است که کاربرد مقدار کمی از رنگ، منجر به تولید شمع های کم رنگ و استفاده از مقدار بیشتر رنگ، سبب تولید شمع های پر رنگتر میشود. در این حالت شمع رنگ آمیزی شده تک رنگ میشود.

مراحل ساخت شمع های چند رنگ و لایه ای، مشابه انواع تک رنگ است با این تفاوت که، هر رنگ باید در قالب جداگانه ریخته شود. پس از سرد شدن با استفاده از ابزارهای مخصوص و چسب شمع لایه ها به روی یکدیگر قرار می گیرند. یا اینکه میتوانید تمام مراحل را در یک قالب انجام دهید. کافیست که در هر مرحله اجازه دهید تا لایه ی شمع رنگی مرحله ی قبل سرد شود، سپس لایه ی با رنگ متفاوت را بر روی آن اضافه کنید. روش دیگر استفاده از رنگ های پودری هست. به این صورت که در ابتدا باید بدنه ی شمع بی رنگ خود را به چسب مخصوص شمع آغشته کنید. سپس با قلم مو، رنگ پودری خود را بر روی نواحی آغشته به چسب قرار دهید. به این طریق میتوانید ظاهر شمع خود را متفاوت، زیبا و جذاب کنید.

شمع رنگی باروش

رنگ کردن شمع علاوه بر اینکه فرآیندی فوق العاده جذاب و نشاط بخش است، بسیار آسان می باشد.

  

جمع بندی

رنگ آمیزی شمع در حقیقت راهی برای افزایش جذابیت و بازار پسندی آن محسوب میشود. رنگ کردن شمع فرآیند پیچیده ای ندارد و هر شخص علاقه مند میتواند، با اندکی آموزش آن را یاد بگیرد. جالب است بدانید که، شمع سازی امروزه به یکی از راههای کسب درآمد خانگی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. برای کسب درآمد از این حرفه کافیست، که در ابتدا اقدام به تهیه ی لوازم شمع سازی مورد نیاز کنید. سپس با صرف زمان یا هزینه ی اندک از طریق شرکت در دوره های مجازی یا حضوری شمع سازی، آموزش های لازم را ببینید. در مرحله ی بعد کافیست که از سلیقه و ذوق هنری خود استفاده کنید و با ساختن شمع هایی جذاب و زیبا درآمدزایی کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد