نقش جنس موم در ساخت شمع

access یکشنبه 14 فروردین 1401 - 13:43
نقش جنس موم در ساخت شمع
شمع استوانه ای ساخته شده از موم عسل یا موم پارافین دیرسوز، از مدت زمان سوخت بالاتری برخوردار است و به هنگام روشن بودن دیرتر ذوب میشود.

مقدمه

شمع در گذشته، نقش بسیار با اهمیتی در زندگی روزمره ی اشخاص داشته است. به علت عدم اختراع برق، شمع به عنوان منبع تأمین نور در تمامی مکانها مورد استفاده قرار میگرفت. امروزه صنعت شمع سازی پیشرفت گسترده ای داشته و شمع ها از نظر ظاهری و کاربری، نسبت به گذشته تغییر چشمگیری داشته اند. برای ساخت شمع ها از انواع لوازم شمع سازی استفاده میشود. یکی از کاربردی ترین و اساسی ترین لوازم مورد استفاده در این رابطه موم شمع می باشد. جالب است بدانید که در گذشته که موم های پارافینی شناخته نشده بودند، از دنبه و موم عسل در شمع سازی استفاده میشده است.

جنس موم در ویژگی های شمع ساخته شده تأثیرگذار است. موم عسل نسبت به موم های پارافینی گران قیمت تر است و نقطه ی ذوب بالاتر و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر شمع ها دارد. از این رو از آن در ساخت انواع شمع تزئینی مانند شمع استوانه ای استفاده میشود. اگر شمع استوانه ای از موم های مرغوبی چون موم عسل ساخته شود، مدت زمان سوخت طولانی تری خواهد داشت.

شنغ استوانه ای باروش

جنس موم در ویژگی های شمع ساخته شده تأثیرگذار است.

آشنایی با موم شمع و ویژگی های آن

موم شمع یکی از مهمترین و اساسی ترین لوازم شمع سازی می باشد. میزان استفاده از موم در ساخت شمع به اندازه ی آن بستگی دارد. به عنوان مثال در ساخت شمع استوانه ای در مقایسه با شمع وارمر از میزان موم بیشتری استفاده شده است، زیرا قطر و ارتفاع بیشتری نسبت به نوع وارمر دارد. یکی از روش های محاسبه ی میزان موم مورد نیاز در ساخت انواع شمع این است که، قالب شمع را از آب پر کنید و ببینید که با چه میزان آب پر می شود. در نظر داشته باشید که به ازای هر 100 میلی لیتر آب به 90 گرم موم نیاز دارید. از جمله دیگر ویژگی های موم شمع، تفاوت در نقطه ی ذوب آنهاست. به طور مثال، موم زنبور عسل نقطه ی ذوب بالاتری نسبت به موم پارافین دارد، از این رو دوام و ماندگاری بیشتری در هنگام روشن بودن دارد.

 از مزایای استفاده از موم در تولید شمع این است که، مابقی موم مازاد در فرآیند تولید را میتوان پس از سرد شدن نگهداری کرد و در کار بعدی مورد استفاده قرار داد. از این رو نگرانی در مورد هدررفت موم وجود نخواهد داشت. به هنگام ساخت شمع توجه داشته باشید که، موم شمع پس از رسیدن به دمایی مشخص باید از روی شعله برداشته شود. زودتر برداشتن آن باعث خرابی و یک دست نشدن موم می شود. همچنین اگر دمای موم شمع بیش از اندازه افزایش یابد، شعله ور شده و میسوزد. از این رو شما باید به طور مداوم با استفاده از دماسنج مخصوص، دمای موم را کنترل کنید و به محض رسیدن به دمای مطلوب آن را از روی شعله بردارید.

موم شمع

موم شمع یکی از مهمترین و اساسی ترین لوازم شمع سازی می باشد.

انواع مختلف موم شمع

  1. موم عسل: موم عسل کاملاً طبیعی دارای دو رنگ سفید و قهوه ای می باشد. این نوع موم شمع بصورت قالبی و فشرده ساخته میشود و شما میتوانید آن را از فروشگاه لوازم شمع سازی خریداری کنید. این مدل موم در مقایسه با انواع دیگر از قیمت بیشتر و عطر و بویی مطبوع و ماندگار برخوردار است. ترکیب موم عسل با موم های دیگر، سبب افزایش مدت زمان سوخت شعله ی شمع می شود.
  2. ورقه ی موم زنبور عسل: برای ساخت انواع شمع لوله ای که نیازی به موم ذوب شده و قالبی ندارند، می توانید از ورقه ی موم عسل استفاده کنید. موم عسل به صورت ورقه ای و فشرده ساخته میشود، به همین دلیل شما میتوانید با استفاده از آن شمع های لوله ای بسازید.
  3. موم پارافین: کاربردی ترین نوع موم مورد استفاده در شمع سازی، پارافین می باشد. پارافین از جمله فرآورده های نفتی است و فاقد عطر و رنگ می باشد. این نوع موم به صورت تکه ای یا دانه های ریز در بازار یافت می شود. پارافین در دمای 47 تا 70 درجه ذوب شده و به مایع تبدیل می گردد. پس از ذوب کردن پارافین باید به آن اسید استرین اضافه شود. همچنین میتوانید از پارافین های آماده حاوی اسید استرین استفاده کنید.
  4. موم جهت حکاکی و غوطه ور کردن: موم حکاکی از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به موم عسل و موم پارافین برخوردار است. این نوع موم در فروشگاه های لوازم شمع سازی موجود و قابل خریداری است.

انواع مختلف موم شمع

از انواع مختلفی از موم مانند موم عسل، پارافین و ... در ساخت شمع استفاده میشود.

نقش جنس موم در ساخت شمع

جنس موم شمع بر برخی ویژگی های شمع تولید شده مانند؛ سرعت ذوب و دوام آن تأثیرگذار است. به عنوان مثال، شمع های ساخته شده از موم عسل با داشتن نقطه ذوبی در حدود 90 درجه سانتیگراد در درجه حرارت محیطی بالاتر، دیرتر ذوب میشوند. از این رو از دوام بیشتری نسبت به شمع های ساخته شده از موم پارافین برخوردارند. همچنین احتمال تولید اشک شمع در شمع های ساخته شده از موم زنبور عسل پایینتر از سایر شمع هاست، به خصوص اگر اندازه ی فیتیله متناسب با قطر شمع باشد. این امر سبب شده تا از موم عسل در ساخت انواع شمع های تزئینی استفاده شود. شمع های تزئینی در اندازه و شکلهای متفاوتی طراحی و ساخته میشوند.

شمع استوانه ای یکی از انواع شمع است که به دلیل ظاهر مینیمالی که دارد بیشتر به عنوان شمع تزئینی مورد استفاده قرار میگیرد. موم به کار رفته در ساخت شمع استوانه ای تزئینی بیشتر از نوع موم زنبور عسل می باشد. این نوع شمع استوانه ای از دوام و مدت زمان سوخت بالاتری برخوردار است از این رو در زیبا آرایی فضای منزل به کار میرود. البته برخی از انواع شمع استوانه ای از نوعی موم پارافین دیرسوز ساخته میشوند که از دوام قابل قبولی برخوردارند.

موم شمع استوانه ای

جنس موم شمع بر برخی ویژگی های شمع تولید شده مانند؛ سرعت ذوب و دوام آن تأثیرگذار است.

 

جمع بندی

جنس موم شمع بر سرعت ذوب، مدت زمان سوختن و دوام شمع در زمان روشن بودن تأثیرگذار است. به همین دلیل شمع استوانه ای ساخته شده از موم زنبور عسل نسبت به انواع ساخته شده از پارافین، ماندگاری بیشتری دارد. این نوع شمع استوانه ای به دلیل مدت زمان روشنایی بیشتر و دوام بالاتر، به عنوان شمع تزئینی در دکوراسیون منزل استفاده میشود. شمع استوانه ای ساخته شده از موم پارافین دیرسوز نیز از مدت زمان سوخت مناسبی برخوردار است. از این رو هر چه که جنس موم استفاده شده در ساخت شمع مرغوب تر باشد، شمع از کیفیت و ماندگاری بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد