تاریخچه شمع

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 22:43
تاریخچه شمع
آیا شما تا کنون با خود فکر کرده اید که قبل از اختراع شمع و دیگر روش های موجود برای روشن کردن محیط، مردم از چه ابزار هایی برای ایجاد روشنایی یا گرما استفاده می کردند؟ مطمئنا برای پاسخ به این سوال باید از تاریخچه شمع کمک بگیریم.

تاریخچه شمع

شمع یکی از اولین محصولاتی است که توسط انسان ها برای روشنایی طراحی شده است. این محصول فوق العاده به گونه ای طراحی شده است که شما با خیال راحت می توانید آن را در موقعیت های مختلف به کار گیرید. جالب است بدانید که در حال حاضر مدل های بسیار زیادی از طرح ها و ساختار های مختلف انواع شمع در بازار موجود است و هر کدام از آنها یک تاثیر خاص در تاریخچه شمع دارند. امروز ما قصد داریم تا در مورد تاریخچه شمع با شما صحبت کنیم. پس، اگر شما هم در مورد سرگذشت شمع و چگونگی اختراع آن کنجکاو هستید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

تاریخچه شمع
تاریخچه شمع

معرفی شمع

قبل از پرداخت به تاریخچه شمع، بیایید تا نگاهی به تعریف اصلی شمع بیندازیم. شمع که به زبان فارسی به معنای سپندار است، یک منبع نوری و گرمایی خاص به حساب می آید. این محصول شامل ریسمان، فتیله و سوخت است. این سوخت می تواند هر ماده ای باشد ولی، معمولا در ساخت شمع از پارافین یا موم استفاده می شود. اکثر شرکت های تولید کننده فعال در زمینه طراحی شمع از پارافین استفاده می نمایند. قبل از ایجاد شدن برق و نیروی الکتریسیته، مردم از چراغ های نفتی استفاده می کردند. ولی، امروزه در شرایط ویژه برای روشنایی از شمع  استفاده می شود. چرا که مواد نفتی آلودگی داشته و برای محیط زیست هم خیلی خوب نیستند.

شما می توانید از انواع شمع برای ایجاد یک محیط رمانتیک، ایجاد یک محیط مذهبی یا روشن کردن فضا به صورت ساده استفاده کنید. جالب است بدانید که شمع ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند زمان سوخت متغیری داشته باشند. در نتیجه، زمان سوخت این محصولات همیشه و همه جا یکسان نیست. عوامل مهمی همچون نوع شمع، نوع مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه و محیط مورد استفاده می توانند به صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی شمع و مدت زمان سوختن آن تاثیر گذار باشند.

بررسی اولیه تاریخچه شمع

حال که مباحث مقدماتی مربوط به معرفی انواع شمع را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به تاریخچه شمع نگاهی بیندازیم. همانطور که گفته شد، شمع یکی از اولین موادی است که مردم از آن برای روشنایی استفاده کردند. استفاده از شمع به بیش از 5 هزار سال پیش باز می گردد. یعنی اجداد ما هم به خوبی می توانستند موادی را به عنوان شمع به کار گیرند. همه این موارد توسط محققان و دانشمندان مختلف به اثبات رسیده اند. در حدود 5 هزار سال پیش، انسان ها برای جشن های مختلف و روشنایی در شب از شمع استفاده می کردند. اسناد تاریخی که در این زمینه موجود است، به ما نشان می دهند که در ابتدا شمع ها از چربی های حیوانات تولید می شدند.

تاریخچه شمع

 تاریخچه شمع

کارگاه های تولیدی چربی آب شده حیوانات را آماده می کردند و مغزی را درون آن قرار می دادند. این روش ساخت توسط مصر باستان کشف شده بود. البته که این شمع ها هیچ شباهتی با شمع های امروزی نداشتند. در ساخت آنها از فتیله استفاده نمیشد و آنها به صورت مستقیم آتش می گرفتند. فرمول ساختی که مصریان از آن برای ساخت شمع استفاده می کردند، مربوط به 3 هزار سال قبل و حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد. رومیان باستان حتی قبل از این زمان از شمع استفاده می کردند.

استفاده از انواع شمع در روم باستان

بیایید تا تاریخچه شمع را به چند قدم عقب ببریم. روم باستان، از جمله تمدن های پیشرفته ای بود که چند هزار سال قبل کشف های زیادی داشت. شمع های فتیله دار یکی از اولین مواردی است که توسط رومیان باستان اختراع شد. آنها پاپیروس های رول شده را چندین بار در پیه نهنگ یا مواد موم داری همچون موم عسل فرو می کردند و از شمع های تولید شده برای روشن تر کردن خانه ها، علامت گذاری راه ها در شب و مراسم های مذهبی استفاده می کردند. به همین علت هم شمع تمدن قدیمی دارد.

مردمی که در روم باستان زندگی می کردند، گاهی اوقات از انواع شمع برای مراسم های خاص هم استفاده می کردند. البته که امپراطوری ایران هم در آن زمان از شمع در موقعیت های مختلف استفاده کرده و نیاز مردم را به طور کامل رفع می کرده است.

تاریخچه شمع و ارتباط آن را مراسمات مذهبی

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین کاربرد های انواع شمع مربوط به مراسم مذهبی است. ولی ریشه این کاربرد در کجا قرار دارد؟ مصریان 3 هزار سال قبل و رومیان 5 هزار سال قبل از انواع شمع استفاده می کردند. شاید تاریخچه شمع طولانی تر هم باشد ولی هنوز محققان به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا نکردند. جدا از مراسمات قربانی و مراسم هایی که قبل از  ادیان الهی وجود داشتند، اولین علامت استفاده از شمع در یک مراسم مذهبی مربوط به یهودیان است. یهودیان یک مراسم مذهبی با نام هانوکا دارند که در آن از انواع شمع استفاده می کنند. محور اصلی این مراسم نوع شمع بوده است. این مراسم قدمت زیادی داشته و به 165 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

تاریخچه شمع

 تاریخچه شمع

پس از یهودیان، تاریخچه شمع به سراغ مسیحیان می رود. مسیحیت دیگر دین قدیمی دنیا به حساب می آید. در کتاب مقدس مسیحیان یعنی انجیل هم اشاره ای به شمع شده است. در این کتاب آورده شده که امپراتور کنستانتین در قرن چهارم دستوری را مربوط به استفاده از شمع داده است. این امپراطور دستور داده است تا در زمان برگزاری جشن هایی همچون جشن پاک از شمع استفاده شود. در قرن بیستم و همراه با ساخته شدن نیروی برق، استفاده از شمع خیلی کمتر شد. به طوری که اکثر افراد نسبت به استفاده از نیرو های جدید علاقه نشان می دادند و استفاده از شمع خیلی برای آنها مهم نبود. ولی امروزه شما می توانید از انواع شمع برای روشن تر کردن محیط، رمانتیک کردن محیط یا برگزاری مراسمات خاص استفاده کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد