انواع شمع مومی

access شنبه 30 بهمن 1400 - 14:33
انواع شمع مومی
شمع مومی بهترین نوع شمع محسوب می شود و این امر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این شمع می باشد.

مقدمه

شمع باعث ایجاد حس حمایت و عشق در انسان می شود و نور شعله آن حس امید را در دل زنده می کند. شمع مومی از قدیمی ترین انواع شمع می باشد. در مصر باستان برای ساخت شمع از موم عسل استفاده می شده است.  از قدیم الایام برای ساخت شمع از موم عسل استفاده می شده است. یکی از محصولات جانبی زنبور داری به جز عسل موم عسل می باشد. موم عسل دارای نقطه ذوب بالاتری نسبت به پارافین است و همین امر باعث افزایش زمان سوخت شمع می گردد.

 

ویژگی های شمع مومی

شمع مومی بهترین نوع شمع محسوب می شود و این امر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این شمع می باشد. شمع مومی به هنگام سوختن یون های منفی تولید می کند. یون های منفی، یون های مثبت را که در اثر آلودگی در هوا منتشر می شود را خنثی می کند. با این کار بوی نامطبوع، غبار و قارچ های موجود در هوا را از بین می برد. این فرایند تنفس را به خصوص برای افرادی که دچار آسم و آلرژی هستند بسیار آسان می کند. یون های خنثی شده، یا بر روی زمین می افتند و یا جذب شمع می شوند.

به دلیل استفاده از عسل در ساخت موم شمع مومی ، دارای رایحه ای با بوی عسل می باشد که بسیار حس خوشایندی را در محیط به وجود می آورد. این امر باعث می شود که حس شما را به سرعت دگرگون کند. شمع های مومی به دلیل دارا بودن نقطه ی ذوب بالا 2 تا 5 برابر آهسته تر از شمع های معمولی می سوزند. در ساخت شمع مومی از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود. این امر باعث شده است که شمع های مومی علاوه بر اینکه برای انسان هیچ گونه ضرری ندارند بلکه مفید هم هستند.

شمع مومی باروش

شمع های مومی از قیمت بالایی برخوردار اند ولی به دلیل زمان سوخت بیشتر نسبت به سایر شمع ها مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.

 

این نوع شمع درخشان ترین نور را در بین شمع ها ارائه می دهد و به دلیل استفاده ار موم عسل نزدیکترین نور را به خورشید دارد. با توجه به این موارد شمع مومی به هیچ عنوان باعث سر درد شما نمی شود بلکه آن را التیام هم می بخشد. شمع های مومی در هنگام سوختن هیچ گاز مضری را وارد هوا نمی کنند. شمع های ساخته شده از پارافین به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ساخت آن به هنگام سوختن مواد شیمیایی مانند تولوئن، بنزن و سایر مواد شیمیایی را در هوا منتشر میکنند. با توجه به ساختار کاملا طبیعی شمع مومی در هنگام سوختن تولید اشک نمی کند و باعث بروز سوختگی و آتش سوزی نمی شود.

شمع های مومی در مقایسه با سایر مدل ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند. ولی با دارا بودن زمان سوخت بیشتر مقرون به صرفه تر به نظر می رسند. استفاده از شمع مومی علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیبی نمی رساند بلکه برای سلامتی مفید هم هستند. به هنگام خرید شمع مومی توجه کنید که موم به کار برده شده در ساخت شمع فاقد رنگ مصنوعی و عطر افزودنی باشد. موم زنبور طبیعی در دمای اتاق حالت چسبندگی به خود می گیرد.

 

شمع مومی، درمانی مناسب برای میگرن

افرادی که دارای میگرن هستند در صورت قرار گرفتن در مجاورت عطر های شیمیایی دچار سر درد های شدیدی می گردند. به همین دلیل استفاده از شمع های معطر در محیط های پر رفت و آمد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده از شمع مومی به هیچ عنوان باعث سردرد نمی شود و برعکس در بهبود یافتن سردرد کمک می کند. شمع های مومی می توانند هدیه ای مناسب برای دوستان و آشنایان باشند.

با توجه به ساختار کاملا طبیعی شمع مومی در هنگام سوختن تولید اشک نمی کند و باعث بروز سوختگی و آتش سوزی نمی شود.

 

انواع شمع مومی

  1. شمع مومی غلتکی: شمع مومی غلتکی یا پیچشی و در برخی مواقع رولی، با قرار دادن فتیله در میان ورق موم عسل و با پیچاندن و رول کردن موم ساخته می شود.
  2. شمع مومی شناور یا غوطه ور: شمع های شناور را هم می توان به وسیله موم عسل تولید کرد. موم عسل را در دمای 65 درجه سلسیوس به سبک بن ماری ذوب کنید. سپس با فرو کردن فتیله در ظرف موم اقدام به ساخت شمع کنید. فتیله را در موم ذوب شده فرو کرده و با این کار موم به اطراف فتیله می چسبد. پس از اینکه کمی سرد شد دوباره فتیله را در موم ذوب شده فرو کنید و این روند را تا زمانی که به ضخامت دلخواه برسد انجام دهید.
  3. شمع موم قالبی: برای ساخت شمع موم قالبی مانند شمع های پارافینی از قالب استفاده می شود. با استفاده از قالب های مختلف می توان شمع مومی در اشکال مختلفی را تولید کنید. در ساخت این نوع شمع می توان از انواع قالب های آلومینیومی، پی وی سی و حتی لوله های نی بامبو استفاده کرد. پس از ریختن موم مذاب درون قالب آن را در یخچال قرار دهید تا موم از قالب به راحتی جدا گردد.

 

شمع مومی باروش

در ساخت شمع مومی از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود. این امر باعث شده است که شمع مومی علاوه بر اینکه برای انسان هیچگونه ضرری ایجاد نمی کند بلکه مفید هم هست.

 

جمع بندی

شمع مومی از زمان سوخت بیشتری برخوردار است و فاقد اشک شمع می باشد. در بعضی مدل ها برای ساخت شمع مومی ، موم را پودر می کنند . سپس با استفاده از دستگاه پودر موم را تحت فشار به هم فشرده می کنند. سپس با ایجاد حفره در میان شمع فتیله را عبور می دهند. اکثرا شمع جنبه ی تزئینی دارد و ممکن است فقط در مناسبت های مهم روشن گردد. ولی شمع مومی تمام محاسن خود را به هنگام روشن شدن نشان می دهد.

شمع های مومی از قیمت بالایی برخوردار اند ولی به دلیل زمان سوخت بیشتر نسبت به سایر شمع ها مقرون به صرفه تر به نظر می رسند. شمع مومی به دلیل استفاده از مواد اولیه طبیعی ایجاد دود و گاز های مضر نمیکند. این امر باعث می شود که علاوه بر آسیب نرساندن به محیط زیست برای سلامت انسان مفید هم باشد. به هنگام روشن کردن شمع مومی ، از خود رایحه و بوی عسل را منتشر می کند که باعث ایجاد حس آرامش در افراد می گردد. این نوع از شمع با تولید یون های منفی، آلودگی هوای محیط اطراف خود را برطرف می کند. با استفاده از ورق های نازک موم عسل و رول کردن آن به دور فتیله به راحتی می توانید برای خود یک شمع مومی بسازید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد