چگونه شمع عطری با کیفیت تهیه کنیم؟

جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 18:26
چگونه شمع عطری با کیفیت تهیه کنیم؟
شمع ها در انواع و اقسام مختلف تولید می شوند. شمع های موجود در بازار دارای طیف وسیع و متنوعی در شکل و ظاهر هستند. موم استفاده شده در این شمع ها با هم تفاوت دارند. ممکن است از پارافین ژله ای و یا موم عسل و پارافین معمولی در ساخت آن ها استفاده شده باشد.

چگونه شمع عطری با کیفیت تهیه کنیم؟

ولی به طور کلی شمع ها به دو دسته شمع بی بو و شمع معطر تقسیم می گردند.

شمع عطری از نظر ظاهری تفاوتی با مدل های معمولی ندارد و عمده تفاوت اصلی این شمع ها با انواع معمولی، در داشتن رایحه می باشد. شمع معطر در رایحه های مختلفی مانند؛ رایحه ی انواع میوه ها، گلها قهوه، عطرهای مشهور و ... تولید و در بازار عرضه میشود. هر کدام از انواع این رایحه ها میتواند برای یک محیط خاص یا کاربری مشخص مورد استفاده قرار بگیرد. ساخت شمع عطری فرآیند چندان دشواری ندارد و شما نیز میتوانید انواع شمع معطر را مطابق با سلیقه خود در خانه بسازید.

 شمع معطر باروش

شمع عطری در رایحه های مختلفی مانند؛ رایحه ی انواع میوه ها، گلها قهوه، عطرهای مشهور و ... تولید و در بازار عرضه میشود.

برخی از ویژگی های انواع شمع عطری

مهم ترین ویژگی شمع عطری ایجاد بوی مطبوع و انتشار آن در فضای اطراف است. شمع معطر هم مانند عطر های مرغوب و با کیفیت سه نت آغازین، میانی و پایانی دارد. به هنگام روشن کردن شمع عطری بویی که منتشر می شود و ممکن است بسیار قوی باشد، نت آغازین است. به تدریج این نت جای خود را به نت میانی که اصلی ترین بخش از بوی عطر است می دهد. در انتها نت پایانی که رایحه ی قالب تر است، به مشام می رسد.

شمع عطری با انتشار رایحه عطر گل ها، انواع چوب و میوه ها باعث به وجود آمدن حس تازگی در انسان می شود و تأثیر روانی مثبتی در افراد ایجاد می کند. رایحه ی یک شمع روشن از طریق تبخیر مواد معطر موجود در قسمت موم شمع منتشر می شود. برخی از انواع شمع معطر با وجود قیمت زیاد، خیلی زود خاصیت معطر بودن خود را از دست می دهند. علت این امر میتواند این باشد که، در ساخت اینگونه شمع ها فقط بر روی لایه بیرونی از مواد معطر استفاده شده و یا فقط فتیله شمع دارای رایحه معطر می باشد. در بعضی مواقع شمع عطری را در دو لایه تولید می کنند، که ممکن است فقط در لایه اول شمع از موم معطر استفاده شده باشد.

شمع معطر باروش

شمع معطر هم مانند عطر های مرغوب و با کیفیت سه نت آغازین، میانی و پایانی دارد.

موارد مؤثر بر کیفیت شمع عطری

موم استفاده شده در ساخت شمع عطری دارای یک نقطه اشباع مشخص می باشد. این نقطه اشباع، سبب ایجاد محدودیت در استفاده از مواد افزودنی معطر در ساخت شمع می شود. در صورت استفاده بیش از حد از مواد معطر در فرآیند تولید موم شمع، لایه ای چربی بر روی سطح شمع به وجود می آید. این لایه چربی به هنگام روشن شدن شمع سبب ایجاد دود می شود. بنابراین کیفیت موم به کار رفته در ساخت انواع شمع معطر، بر کیفیت نهایی شمع تأثیرگذار است.

یکی دیگر از موارد اثر گذار بر کیفیت شمع عطری، مدت زمان سوخت آن است. مدت زمان سوخت بستگی به اندازه و مواد سازنده شمع دارد. به عنوان نمونه؛ در شمع های معطر استوانه ای باید از فیتیله با ضخامت مناسب استفاده شود تا شمع به صورت طور کلی و نه تونلی آب گردد و مدت زمان بیشتری روشن بماند. این امر از آن جهت مهم است که مواد معطر درون موم به طور کامل انتشار پیدا کند. قدرت انتشار بو نیز یکی دیگر از موارد اثر گذار بر کیفیت انواع شمع عطری است و به اندازه شمع و حجم ماده معطر استفاده شده بستگی دارد. شمع های بزرگ به علت برخورداری از حجم ماده معطر بیشتر، از قدرت انتشار بوی بیشتری نیز برخوردار هستند و رایحه ی آنها فضای بیشتری را پوشش می دهد.

شمع معطر باروش

بنابراین کیفیت موم به کار رفته در ساخت انواع شمع عطری، بر کیفیت نهایی شمع تأثیرگذار است.

 

موارد کاربرد شمع های معطر

شمع های معطر موجود در بازار هر یک رایحه ی به خصوص خود را دارند. در ساخت انواع شمع عطری از اسانس هایی چون وانیل، قهوه، لیمو، لاوندر، انواع گل های خوشبو، عطرهای معروف یا ترکیبی از چند عصاره معطر استفاده میشود. هر نوع رایحه تأثیر به خصوص خود را دارد و برای استفاده در فضایی خاص مناسب می باشد. به عنوان نمونه:

  1. شمع های معطر با اسانس اسطوخودوس، اکالیپتوس، بابونه و چوب صندل سبب ایجاد آرامش بخشی در محیط می شوند، از این رو برای استفاده در اتاق خواب، اتاق نشیمن و حمام مناسب هستند.
  1. شمع های معطر با اسانس مرکبات، زنجبیل، رزماری، نعنا فلفلی و دارچین جو محیط اطراف را به فضایی روح بخش تبدیل می کنند. پیشنهاد می شود از شمع هایی با این رایحه ها در سالن پذیرایی، اتاق مطالعه و راهرو ها استفاده گردد.
  2. شمع های معطر گل رز، بنفشه و یاس در برانگیختن حس عاشقانه مؤثر هستند، به این دلیل برای اتاق زوج ها و یا محیط هایی که در آن جشن های عاشقانه مثل سالگرد، ولنتاین و ... گرفته میشود، بسیار مناسب می باشند.
  3. شمع عطری با رایحه شمعدانی سفید سبب القای حس پاکیزگی و طراوت میشود و استفاده از آن در رختکن ها و اتاق لباس پیشنهاد می شود.
  4. شمع های معطر رز، پاچولی، وتیور، وانیل و یلانگ یلانگ برای استفاده در اتاق ماساژ و یا سرویس بهداشتی بسیار مناسب هستند.

به طور کلی استفاده از رایحه های آرامش بخش در فضاهایی که جهت استراحت از آنها استفاده می شود و رایحه های انرژی بخش برای محیطهایی که فعالیت افراد در آن زیاد است، پیشنهاد میشود. با تمام این اوصاف، انتخاب شمع عطری امری کاملاً سلیقه ای می باشد. جالب است بدانید که، تنوع رایحه ی شمع های معطر از عود های موجود بیشتر است. علاوه بر این در طرح ها و رنگ های مختلف و متناسب با سلیقه های متفاوت تولید میشوند. به این جهت میتوان گفت شمع معطر می تواند جایگزین مناسبی برای عود باشد. 

 شمع معطر باروش

استفاده از شمع معطر با رایحه های آرامش بخش در فضاهایی مانند اتاق خواب، باعث آرامش روانی فرد میشود.

جمع بندی

شمع عطری یکی از انواع شمع است که به دلیل رایحه ی مطبوعی که به هنگام سوختن از خود آزاد میکند، طرفدارن زیادی دارد. این شمع در طرحها، اندازه ها و رنگ های مختلفی تولید و عرضه میشود. مراحل ساخت شمع معطر دشوار نیست و در خانه نیز قابل انجام است. برای ساخت شمع عطری در خانه باید ابتدا موم یا پارافین را در ظرفی به روش بن ماری ذوب کنید. پس از کاهش حرارت موم، به آن رنگ و اسانس عطر دلخواه خود را بیفزاید. در مرحله ی بعد فیتیله را در ظرفی با چسب ثابت کرده و موم معطر را درون آن می ریزیم. در آخر میگذاریم موم جامد شود و سپس آن را از قالب خارج کرده و با تزیینات دلخواه تزیین میکنیم. به همین راحتی میتوان انواع شمع معطر را در خانه تولید کرد. آنچه که سبب مرغوبیت و کیفیت شمع تولید شده میشود، استفاده از موم یا پارافین با کیفیت، رنگ و اسانس عطر مرغوب و رعایت اصولی مراحل ساخت شمع می باشد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد