چند روش آسان برای ساخت شمع در خانه

جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 18:53
چند روش آسان برای ساخت شمع در خانه
مقدمه
شمع سازی در واقع مجموعه ای از روشهای بهم مرتبط است که انجام آنها، به تولید شمع هایی در اندازه، رنگ و طرح های مختلف منجر میشود. در روند ساخت شمع شما ملزم به استفاده از لوازم شمع سازی می باشید.

چند روش آسان برای ساخت شمع در خانه

لوازم شمع سازی هر کدام اهمیت و کاربرد ویژه ای در فرآیند تولید انواع شمع دارند. به عنوان نمونه؛ پارافین جامد شمع در ساخت بدنه ی شمع کاربرد دارد. مرغوبیت این جزء در کیفیت نهایی شمع مؤثر است. همچنین فیتیله یکی دیگر از ملزومات مورد استفاده در ساخت شمع است که بر افزایش یا کاهش زمان سوخت شعله اثرگذار است. با توجه به اهمیت و محبوبیت حرفه ی شمع سازی به ویژه به عنوان شغلی خانگی، در ادامه به معرفی چند روش آسان جهت ساخت شمع در خانه خواهیم پرداخت.

لوازم شمع خانه

ساخت شمع در خانه یکی از به روز ترین حرفه هایی است که، امروزه مورد توجه شمار زیادی از هنرجویان قرار گرفته است.

 

پارافین جامد شمع یکی از مهمترین انواع لوازم شمع سازی

پارافین جامد شمع یکی از اساسی ترین و مهمترین لوازم شمع سازی می باشد. این جزء در واقع بخش اصلی سازنده ی شمع است. علاوه بر موم پارافین از انواع دیگر موم ها چون؛ موم عسل، ورقه ی مومی، موم پالم و موم سویا در شمع سازی استفاده میشود. به خاطر داشته باشید که به هنگام ذوب پارافین جامد شمع، به طور پیوسته با استفاده از دماسنج مخصوص، دمای موم پارافین را کنترل کنید و پس از رسیدن به دمای مطلوب و قبل از سوختن، از روی شعله بردارید.

فیتیله یکی دیگر از مهمترین لوازم شمع سازی می باشد که بدون آن، عملاً ساخت شمع امکان پذیر نیست. فیتیله ها در اندازه های مختلف و از جنس نخ، موم، چوب یا مغز فلزی ساخته میشوند. این جزء سازنده، نقش مهمی در افزایش یا کاهش کیفیت شعله شمع دارد. قالب شمع سازی نیز از جمله ضروری ترین لوازمی است که در ساخت شمع مورد استفاده قرار میگیرد و در جنس، فرم و اندازه های مختلف تولید میشود. علاوه بر این موارد، استفاده از  اسید استئاریک در شمع سازی سبب افزایش انقباض موم پارافین جامد شمع، افزایش انحلال رنگ در پارافین و مات شدن رنگ و سهولت خروج شمع از قالب میشود. شما همچنین میتوانید از رنگ های متنوع و انواع تزیینات، جهت زیباتر ساختن جلوه ی شمع بهره ببرید.

لوازم شمع خانه

لوازم شمع سازی هر کدام به جهتی در روند ساخت شمع اهمیت دارند.

 

روش ساخت شمع در خانه به بیانی ساده

شمع سازی یکی از هنرهایی است که برای شروع نیاز به صرف هزینه های زیادی ندارد. همه افراد علاقه مند به این حرفه میتوانند با تهیه ی ملزومات ابتدایی ساخت شمع که عبارتند از: پارافین جامد شمع، قالب، فیتیله، انواع رنگ، عطر و تزیینات انواع متنوعی از آن را بسازند. شما میتوانید از طریق یادگیری این هنر، شمع هایی زیبا برای دکور خانه ی خود بسازید و یا حتی از طریق فروش آن کسب درآمد کنید.

 

  1. روش ساخت شمع ژله ای

پارافین جامد شمع را درون ظرفی قرار داده و به روش بن ماری ( ذوب از طریق حرارت غیر مستقیم بخار آب) آن را ذوب کنید. قبل از ریختن پارافین مذاب درون ظرف، حتما ظرف شمع را گرم کنید و در طی عملیات انتقال پارافین مذاب به ظرف مطمئن شوید که ظرف سرد نشود و آن را گرم نگه دارید. هرچه روند جا به جایی پارافین به آرامی صورت گیرد حباب کمتری ایجاد می شود.

پارافین جامد شمع ژله ای باید فاقد حباب باشد. تأکید بر این امر صرفاً برای زیبایی هر چه بیشتر شمع ژله ای می باشد و در کارایی شمع هیچ تأثیری ندارد. به همین جهت تلاش می شود تا پس از ذوب پارافین جامد شمع و ریختن پارافین مایع در ظرف شمع حباب ایجاد نشود. برای جلوگیری از گیر کردن هوا در میان پارافین و تشکیل حباب باید پارافین مایع را به آرامی در ظرف شمع بریزید.

    شمع ژله ای 

پارافین استفاده شده در شمع ژله ای بدون بو و دود می باشد.

 

 

سپس اسید استئاریک را به پارافین مایع بیفزایید، این کار زمان سوخت شعله شمع را افزایش می دهد. در این مرحله میتوانید با افزودن رنگ و اسانس عطر، شمع ژله ای خود را رنگی و معطر کنید. در مرحله ی بعد فیتیله را درون قالب شیشه ای خود به کمک چسب ثابت کنید، سپس پارافین مایع آماده شده را درون قالب بریزید. برای زیباتر شدن شمع ژله ای می توانید از وسایل تزیینی مانند سنگ ریزه، انواع صدف و گل های خشک و... استفاده کنید. دقت داشته باشید که هیچ کدام از ظروف خیس و حاوی آب نباشد. زیرا آب باعث کدر شدن شمع ژله ای می شود.

  شمع ژله ای

فرم زیبای شمع ژله ای باعث می شود که با هر نوع تزئیناتی سازگار باشد و ظاهری خیره کننده به آن ببخشد.

 

  1. روش ساخت شمع رنگی ساده

برای ساخت شمع رنگی در خانه باید ابتدا پارافین جامد شمع را روی شعله حرارت دهید، تا ذوب شود. سپس رنگ جامد یا مایع خود را به آرامی به پارافین داغ بیفزاید. در مرحله بعد فیتیله را با استفاده از چسب مخصوص در قالب شمع ثابت کنید، سپس پارافین رنگ شده را درون قالب بریزید تا به تدریج سرد شده و شکل بگیرد. طی این فرآیند شمع تولید شده یک رنگ خواهد داشت. میزان استفاده از رنگ، امری سلیقه ای بوده و بستگی دارد که شما میخواهید چه رنگی و با چه درجه ی ای بسازید. بدیهی است هر چه از میزان رنگ کمتری استفاده کنید، شمع شما کم رنگ تر و در صورت استفاده از مقدار بیشتر، رنگ شمع پر رنگتر میشود.

 شمع های رنگی تولید شده از پارافین جامد شمع

شمع های رنگی تولید شده از پارافین جامد شمع

 

  1. روش ساخت شمع لایه ای چند رنگ

مراحل ساخت انواع شمع لایه ای چند رنگ، مشابه شمعهای تک رنگ است . ظرف حاوی پارافین جامد شمع را درون آب در حال جوشش قرار دهید تا ذوب شود. سپس رنگ دلخواه خود را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که چون قرار است شمع لایه ای چند رنگ بسازیم، باید هر رنگ را در قالب جداگانه بریزیم و صبر کنیم تا خنک شود. سپس باید هر رنگ را از قالب درآورده و به کمک چسب شمع، لایه های رنگی را روی یکدیگر قرار دهید و فیتیله را کار بگذارید.

 همچنین میتوانید کلیه ی مراحل ذکر شده را در یک ظرف انجام دهید. در ابتدا باید فیتیله را به کمک چسب شمع در قالب مورد نظر بچسبانید تا ثابت بماند. سپس پارافین های مایع رنگی را درون آن بریزید و در هر مرحله فرصت دهید تا لایه ی رنگی مرحله ی قبل جامد شود. سپس پارافین مایع با رنگ متفاوت را بر روی آن بریزید. روش دیگر جهت ساخت شمعهای لایه ای چند رنگ، استفاده از رنگ های پودری است. در این روش ابتدا باید سطح شمع بی رنگ را به چسب شمع آغشته کنید. سپس با استفاده از قلم مو، رنگ پودری را به نواحی آغشته به چسب بزنید.

شمع لایه ای چند رنگ

شمع لایه ای چند رنگ

                                                                                                     

جمع بندی

ساخت شمع در خانه یکی از به روز ترین حرفه هایی است که، امروزه مورد توجه شمار زیادی از هنرجویان و به ویژه افراد علاقه مند به مشاغل خانگی قرار گرفته است. شما میتوانید با استفاده از لوازم شمع سازی انواعی از شمعهای ساده و تک رنگ، ژله ای، چند لایه ی رنگی و ... را بسازید. این لوازم شامل؛ پارافین جامد شمع، موم شمع سازی، اسید استئاریک، دماسنج، فیتیله، قالب شمع، رنگ و اسانس معطر می باشد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد