استفاده از عود و شمع در مدیتیشن

access دوشنبه 8 فروردین 1401 - 12:01
استفاده از عود و شمع در مدیتیشن
عود ایرانی در شکل ها و رایحه های متنوعی تولید و در بازار عرضه میشود و کیفیتی مشابه انواع عود خارجی دارد.

استفاده از عود و شمع در مدیتیشن

مقدمه

عود نوعی چوب است که در اثر سوختن، رایحه ی خوش بویی از خود متصاعد میکند. امروزه از ترکیب گیاهان مختلف در ساخت انواع عود استفاده میکنند و سپس آن را با استفاده از روغن های معطر عطرآگین می کنند. عود های موجود در بازار به دو دسته ی عود ایرانی و عود خارجی تقسیم میشوند. این عودها هر کدام در شکل و رایحه های متنوعی ساخته و در بازار عرضه میشوند.

از مشهور ترین عود های موجود در بازار میتوان به صندل سرخ و سفید، عود مشک، عنبر، کندر، لیمو، سیب سبز، گل رز، بابونه، رزماری، اسطوخودوس، نعنا و یاسمین اشاره کرد.

عود باروش

امروزه از ترکیب گیاهان مختلف در ساخت انواع عود استفاده میکنند.

 

جایگاه عود در فرهنگ ملت ها

در گذشته در کشورهایی چون؛ چین و هند از عود در برپایی مراسمات مذهبی استفاده می شده است. در آن زمان  عود را فقط در مراکز مذهبی درست می کردند و برای امور مراسم به مصرف می رساندند. همچنین انواع عود در طب آیورودا، به عنوان وسیله ای معجزه گر شناخته میشود. در اوایل قرن هشتم میلادی در یونان، از عود برای خوشبو کردن هوا و آروماتراپی در کنار گیاه درمانی استفاده می شده است. در کتیبه ای در مصر، متعلق به 1530 سال قبل از میلاد مسیح تصویری از عود حک شده است. در ایران از قدیم الایام از عود برای بخور و فواید گیاهی استفاده می کرده اند. عود ایرانی مورد استفاده در گذشته، به شکل پودر بوده است.

 

عود باروش

عود در فرهنگ ملت ها جایگاه ارزشمندی داشته و از خواص آن در تمامی زمینه ها استفاده میشده است.

 

برخی از نکات پیرامون ویژگی های عود ایرانی و عود خارجی

عود ایرانی را تا 2 سال پس از تولید می توان استفاده کرد، پس از آن از خواص عود کاسته می شود. به طور حدودی سوختن هر عود ایرانی 50 الی 90 دقیقه زمان می برد. البته پس از سوختن به طور کامل تا 30 دقیقه بعد همچنان عطر آن ماندگار خواهد بود.

عود ایرانی و عود خارجی هر کدام به دو دسته دست ساز و اسانس دار تقسیم می گردند. از جمله محبوب ترین انواع عود، نوع شاخه ای آن می باشد. قبل از انتخاب و خرید عود ایرانی یا عود خارجی باید ببینید که به چه رایحه ای علاقه دارید. زیرا اگر عود مورد استفاده دارای رایحه ناخوشایندی برای شما باشد، پس از روشن کردن آن باعث سردرد شما می گردد. هر نوع و رایحه عود برای منظور و هدف خاصی ساخته می شود به عنوان مثال؛ معمولاً از عود با رایحه نارگیل، وانیل، گل رز، توت فرنگی، گیلاس و دارچین برای خوشبو کردن محیط کار یا زندگی استفاده میشود.

عود باروش

عود نوعی چوب است که در اثر سوختن، رایحه ی خوش بویی از خود متصاعد میکند.

استفاده از عود و شمع در مدیتیشن

هر نوع و رایحه عود برای منظور و هدف خاصی ساخته می شود. عود با رایحه یاس،کاج، بابونه، اسطوخودوس، لیمو و وانیل به همراه شمع برای ایجاد فضای مناسب برای مدیتیشن و مراقبه بسیار مناسب هستند. برای ایجاد فضایی معنوی، بهترین انتخاب استفاده از عود ایرانی با رایحه های صندل، کندر، مشک، صمغ رزین مر، نعنای هندی، مریم گلی و اکالیپتوس می باشد. کسانی که از عود برای انجام مراقبه استفاده می کنند، پس از روشن کردن عود شروع به ذکر گفتن و تمرکز کردن میکنند.

رایحه ی مطبوع عود ایرانی یا عود خارجی به ذهن و روح شما آرامش میبخشد. این رایحه انرژی های منفی را از افکار شما می زداید و شما را آماده ی انجام مدیتیشن میکند. همچنین هر رایحه ی عود بر یک چاکرای خاص اثر گذار است. این رایحه سبب هماهنگی بیشتر میان ذهن و بدن شده و سطح انرژی مثبت را بالا می برد. برای انجام اصولی مدیتیشن باید از عود ایرانی طبیعی یا عود خارجی فاقد اسانس های مصنوعی جهت عطر درمانی چاکراها استفاده کنید. زیرا انواع مصنوعی آن حاوی انرژی های طبیعی و ذاتی گیاهان نیستند در صورتی که، رایحه های برگرفته ار انواع طبیعی قادرند انرژی فعال خود را در محیط پخش کنند.

افرادی که به دلیل کمبود وقت قادر به انجام مراقبه یا مدیتیشن نیستند، میتوانند با روشن کردن شمع و عودهای طبیعی، به سطحی از تمرکز و آرامش دست یابند. این کار به توازن انرژی چاکراها و افزایش هماهنگی روح و بدن کمک میکند. زیرا شعله ی شمع با نور ملایم و گرمابخشی ذاتی خود در کنار رایحه ی دلچسب عود، آرامش بخش خواهد بود.

عود باروش

شعله ی شمع با نور ملایم و گرمابخشی ذاتی خود در کنار رایحه ی دلچسب عود، آرامش بخش خواهد بود.

 

عود مناسب مدیتیشن و خواص آن

استفاده از انواع عود در روشهای درمانی مانند؛ آروماتراپی و رایحه درمانی یکی از ارزانترین و اثربخش ترین روشهاست. تحقیقات نشان میدهد که، استشمام رایحه های دلنشین، سیستم عصبی بدن انسان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بروز واکنش های عصبی مثبتی میشود. همچنین سوزاندن عود و متصاعد شدن رایحه ی آن، در پیشگیری از ابتلا به استرس و خستگی و ایجاد آرامش در فرد مؤثر است. در آیین فنگ شویی نیز بر خواص عود و استفاده از آن تأکید شده است زیرا، که رایحه ی عود را از بین برنده ی انرژی های منفی از فرد و محیط می داند.

جالب است بدانید که برخی از شرکت ها عودهایی مختص استفاده در مراقبه و مدیتیشین تولید میکنند، که به آنها عود مدیتیشن گفته میشود. معروفترین آنها عود خارجی ساخته ی کشور هند با برند تجاری(Hari Darshan) یا به اختصار  HDمی باشد. این عودها با استفاده از مواد طبیعی و سازگار با طبیعت و محیط زیست تولید میشوند. محبوب ترین رایحه ی این عود جهت استفاده در مراقبه، یوگا و مدیتیشن، رایحه ی Meditation است. این نوع عود به فضای اطراف شما عطر و بویی دلنشین می بخشد.

عود باروش

عود به فضای اطراف شما عطر و بویی دلنشین می بخشد.

 

جمع بندی

استفاده از عود در تمام فرهنگ ها و ادیان رواج دارد و به دلیل رایحه ی آرامش بخش و ایجاد حس خوب در انسان، در انواع مراسم مورد استفاده قرار می گیرد. عود ها در اشکال و اندازه های مختلف و رایحه های متنوعی تولید می شوند. هر رایحه کاربرد متفاوت و مورد استفاده ی خاصی دارد. استشمام دود عود همانطور که جنبه درمانی دارد برای افراد دارای بیماری ریوی و آسم مضر است. از مشهور ترین عود های موجود در بازار میتوان صندل سرخ و سفید، عود مشک، عنبر، کندر، لیمو، سیب سبز و ... را نام برد. کشور ما نیز در زمینه ی تولید عود ایرانی با کیفیت موفق بوده است و توانسته به کیفیتی مشابه عود خارجی دست یابد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد