انواع لوازم شمع سازی

access شنبه 30 بهمن 1400 - 15:05
انواع لوازم شمع سازی
با کمی آموزش شمع سازی و استفاده از لوازم شمع سازی می توانید شمع های دلخواه و مطابق با سلیقه خود را بسازید.

مقدمه

شمع سازی یکی از هنر های مدرن است. هر کسی با کمی آموزش می تواند اقدام به ساخت شمع های دلخواه خود کند. با کمی سلیقه و پشتکار می توانید هنر شمع سازی را به یک کسب و کار خانگی تبدیل کنید. این هنر امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. با دارا بودن لوازم شمع سازی مناسب می توانید اقدام به ساخت شمع های دلخواه خود کنید.

 

انواع موم شمع سازی

یکی از مهمترین لوازم شمع سازی موم می باشد. بر اساس اندازه شمع مورد نظر، میزان استفاده از موم متفاوت است. یکی از راه های محاسبه میزان موم مورد نیاز این است که، قالب شمع را پر از آب کنید و ببینید که با چه مقدار از آب پر می شود. به ازای هر 100 میلی لیتر آب به 90 گرم موم احتیاج دارید. از محاسن موم این است که هیچ وقت به هدر نمی رود زیرا در صورت اضافه آوردن موم پس از ذوب آن می توانید باقی مانده موم را پس از سرد شدن نگه دارید و در کار بعدی از آن استفاده کنید.

  1. موم پارافین: اصلی ترین نوع موم مورد استفاده در شمع سازی پارافین است. پارافین بدون رنگ و بو می باشد و به صورت دانه های ریز و یا تکه ای در بازار یافت می شود. پارافین در دمای 47 الی 71 درجه ذوب می شود و به مایع تبدیل می گردد. پس از ذوب کردن پارافین باید به آن اسید استرین اضافه کنید و یا پارافینی که قبلا به آن اسید استرین اضافه گردیده است خریداری کنید.
  2. موم عسل: موم عسل کاملا طبیعی را می توانید در رنگ های سفید و قهوه ای که بصورت قالبی فشرده شده است را از فروشگاه لوازم شمع سازی خریداری کنید. این مدل موم در مقایسه با انواع دیگر دارای قیمت بیشتری است و از عطر بسیار خوبی برخوردار می باشد. ترکیب موم عسل با موم های نوع دیگر باعث بیشتر شدن مدت سوخت شمع می شود. قبل از ریختن موم عسل در قالب مورد نظر، حتما باید دیواره قالب را چرب کنید، تا موم پس از سرد شدن از قالب جدا شود موم عسل دارای خاصیت چسبندگی زیادی است.
  3. موم برای حکاکی و غوطه ور کردن: این نوع از موم در فروشگاه های لوازم شمع سازی به فروش می رسد و در دسترس است. موم حکاکی دارای خاصیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به موم عسل و موم پارافین را دارا می باشد.
  4. ورقه های موم عسل: برای ساخت شمع های لوله ای که نیازی به موم ذوب شده و قالب ندارند می توانید از ورقه های موم عسل استفاده کنید. موم عسل به صورت ورقه ای فشرده و ساخته شده است که به راحتی می توانید به توسط آن شمع های لوله ای را بسازید.

موم شمع سازیموم شمع سازی

موم شمع سازی

یکی از مهمترین اجزا لوازم شمع سازی موم شمع می باشد.

 

اسید استئاریک مهمترین لوازم شمع سازی

با استفاده از اسید استئاریک و اضافه کردن آن به پارافین کیفیت انقباض موم را بالا می برید. این امر باعث می شود که شمع به هنگام جدا کردن از قالب خرد نشود و به راحتی از قالب جدا شود. اگر مقدار اسید استئاریک را بیشتر از حد مجاز به پارافین اضافه کنید باعث تغییر شکل شمع می شود. به هنگام ساخت شمع ابتدا رنگ را با اسید استئاریک مخلوط کنید و سپس پارافین را به آن اضافه کنید. اسید استئاریک باعث می شود که شمع راحت تر از قالب جدا گردد و با سفت تر کردن پارافین مدت سوخت شمع را افزایش می دهد. اسید استئاریک باعث مات شدن رنگ شمع می شود و به بیشتر حل شدن رنگ در پارافین بسیار کمک می کند.

اسید استئاریک

اسید استئاریک مدت سوخت شمع را افزایش می دهد.

 

فتیله شمع

یکی از لوازم شمع سازی که در نشان دادن کیفیت شعله شمع بسیار موثر است فتیله شمع می باشد. فتیله به صورت قیطانی و از جنس کتان ساخته می شود. فتیله شمع در اندازه های مختلف تولید می شود. قطر فتیله بستگی به نوع و قطر شمع دارد. از فتیله با مغزی فلزی در شمع های مخصوص مانند شمع های شناور و یا شمع هایی که در ظروف ساخته می شوند استفاده می شود.

این نوع فتیله باعث بیشتر شدن زمان سوخت می شود. فتیله را به مدت 5 دقیقه در پارافین به صورت بن ماری قرار داده و بعد آن را بر روی کاغذ فر و یا کاغذ چرب شده با روغن قرار دهید تا سرد شود. می توانید فتیله های آماده را از فروشگاه های لوازم شمع سازی تهیه کنید. سوزن های فتیله از جنس استیل و در اندازه های 10 الی 25 سانتی متری ساخته می شوند. از این سوزن ها برای قرار دادن فتیله در درون شمع و محکم کردن آن در قالب استفاده می شود.

فتیله شمع

فتیله شمع با مغزی فلزی باعث بیشتر شدن زمان سوخت می شود.

دماسنج مخصوص شمع سازی

موم شمع سازی پس از رسیدن به دمای مشخص باید از روی شعله برداشته شود. زودتر برداشتن آن باعث خرابی موم و یک دست نشدن آن می شود. در صورتی که موم شمع سازی به دمای خیلی زیادی برسد مانند روغن شعله ور می گردد و ایجاد خطر می کند. با استفاده از دماسنج مخصوص دمای موم را به صورت مداوم زیر نظر داشته باشید و به محض رسیدن به دمای مطلوب آن را از روی شعله بردارید.

دماسنج مخصوص شمع سازی

موم شمع سازی پس از رسیدن به دمای مشخص باید از روی شعله برداشته شود.

 

قالب شمع سازی از اصلی ترین لوازم شمع سازی

قالب های شمع سازی در انواع مختلف تولید می شوند. چه از نظر جنس و چه از نظر شکل و اندازه از تنوع زیادی برخوردار هستند. قالب های شیشه ای از عمر زیادی برخوردار هستند، البته در صورت اینکه دچار شکستگی نشوند. نوع دیگر قالب های پلاستیکی و لاستیکی می باشند. قالب های پلاستیکی از قیمت کمتری برخوردارند ولی قالب های لاستیکی از تمام قالب ها پر طرفدار تر هستند.

قالب شمع سازی

قالب های شیشه ای از عمر زیادی برخوردار هستند.

جمع بندی

با استفاده از عطر شمع می توانید شمع های بسازید که به هنگام روشن شدن رایحه مطبوعی را در فضا منتشر کنند. در صورتی که میخواهید شمع خود را تزیین کنید و تکه های موم را به هم بچسبانید باید از چسب شمع استفاده کنید. چسب شمع به صورت جامد است و باید به روش بن ماری ذوب شود. برای راحتی کار و حرفه ای شدن آن حتما از ظروف استیل مخصوص برای ذوب کردن شمع استفاده کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد